Poslední den roku 2020 byl ve Sbírce zákonů ČR vyhlášený také zákon 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony. Tato novela zákona o daních z příjmů zrušila pojem superhrubé mzdy pro výpočet daně zaměstnanců.
Zaměstnancem ve smyslu zákona o daních z příjmů nejsou pouze zaměstnanci, ale také např. statutární orgány (např. jednatelé), členové kolektivních statutárních orgánů (např. členové výboru SVJ, členové představenstva akciové společnosti či družstva).
Zrušení superhrubé mzdy od 1. 1. 2021
Od lednové mzdy již tedy nebude daň vypočítávaná z hrubé mzdy zvýšené o odvody zdravotního a sociálního pojištění hrazené za zaměstnance zaměstnavatelem. Daňový základ tak poklesne o přibližně 25%, což příznivě ovlivní čistou mzdu zaměstnanců.
Zároveň s touto změnou se zvyšuje roční sleva na poplatníka z 24.840 Kč na 27.840 Kč a tato částka bude znovu zvýšená pro rok 2022 na 30.840 Kč. Zaměstnanci si tedy mohou uplatnit měsíční slevu na dani vyšší o 250 Kč (o dalších 250 Kč v roce 2022), což opět zvýší jejich čistou mzdu.
Popsané daňové dopady na zaměstnance by mohly vést (třeba spolu s poskytnutím stravenkového paušálu) k zastavení či alespoň zpomalení růstu mezd a tedy mzdových nákladů zaměstnavatelů.
Zákon dále zrušil maximální možný daňový bonus na děti. Toto opatření by mělo vést ke zvýšení čisté mzdy zaměstnaců, kteří mají nižší hrubou mzdu a vyšší počet dětí.
Zároveň byla zavedená progresivní 23% sazba daně pro základ daně přesahující 48násobek průměrné mzdy. Toto opatření většinu zaměstnanců neovlivní, ale může negativně zasáhnout poplatníky, kteří mají vedle příjmů ze závislé činnosti (zaměstnání, výkon funkce) např. příjmy z pronájmu či jiné kapitálové příjmy.
Příklad výpočtu mzdy
Pro ilustraci uvádíme vliv uzákoněných daňových změn na čistou mzdu zaměstnance.
rok 2020 | rok 2021 | rok 2022 | |
---|---|---|---|
hrubá mzda | 30 000 | 30 000 | 30 000 |
srážka zdravotního pojištění | -1 350 | -1 350 | -1 350 |
srážka sociálního pojištění | -1 950 | -1 950 | -1 950 |
odvod zdravotního pojištění zaměstnavatelem* | 2 700 | 0 | 0 |
odvod sociálního pojištění zaměstnavatelem* | 7 440 | 0 | 0 |
základ daně | 40 200 | 30 000 | 30 000 |
měsíční sleva na dani za poplatníka | 2 070 | 2 320 | 2 570 |
daň zaměstnance | -3 960 | -2 180 | -1 930 |
čistá mzda zaměstnance | 22 740 | 24 520 | 24 770 |
nárůst čisté mzdy relativní | 0,00% | 7,83% | 8,93% |
Výše popsané daňové dopady zrušení pojmu superhrubé mzdy na zaměstnance by mohly vést (třeba spolu s poskytnutím stravenkového paušálu) k zastavení či alespoň zpomalení růstu mezd a tedy mzdových nákladů zaměstnavatelů.