Roční vyúčtování daní souvisejících se zaměstnanci

Nastává období, kdy musejí zaměstnavatelé splnit četné povinnosti související s daňovou agendou svých zaměstnanců. Ti si pak mohou uplatnit různé slevy na dani či daňová zvýhodnění. Tento článek si klade za cíl tyto povinnosti stručně zrekapitulovat.

Pro úplnost je ještě třeba dodat, že vedle listinné podoby lze oba formuláře vyplnit také v interaktivních pdf tiskopisech. Ty je třeba opatřit uznávaným elektronickým podpisem.

Každý nový kalendářní rok by zaměstnanci měli pro zaměstnavatele podepsat formulář Prohlášení poplatníka daně z příjmů ze závislé činnosti. Aktuální vzor formuláře má číslo 5457_26 a je možné ho stáhnout na stránkách finanční správy.

Jak správně formulář vyplnit

Ve formuláři zaměstnanec uvede kromě svých identifikačních údajů pro jakého zaměstnavatele (plátce daně) formulář podepisuje. Formulář je možné podepsat pouze u jednoho zaměstnavatele, případně pro více zaměstnavatelů, se kterými zaměstnanec uzavřel zaměstnanecký poměr v průběhu roku, pokud se tyto poměry časově nepřekrývaly.

Zaměstnanec zakřížkováním volí, jaké slevy na dani chce v měsíční mzdě uplatňovat. Sleva na poplatníka vzrostla od 1.1.2021 z 2 070 Kč měsíčně na 2 320 Kč měsíčně. Dále lze uplatnit slevy na invaliditu, rozšířenou invaliditu, slevu na držitele průkazu ZTP/P (osoby se zvlášť těžkým postižením s průvodcem) a slevu na studenta.

Zaměstnanci, kteří vyživují děti žijící s nimi ve společné domácnosti, mohou uplatnit daňové zvýhodnění na vyživované děti. Daňové zvýhodnění lze využít u děti nezletilých a dětí zletilých studujících do 26 let věku. Zaměstnavateli je třeba předložit tyto dokumenty:

  • Rodný list dítěte (jednorázově)
  • Potvrzení o studiu u zletilých dětí (každoročně)
  • Potvrzení druhého rodiče, že daňové zvýhodnění neuplatňuje (každoročně)

V podpisové části pak zaměstnavatel stvrzuje svým podpisem pravdivost a úplnost uvedených údajů.

Pokud v průběhu kalendářního roku (zdaňovacího období) dojde ke změnám, je třeba je zaměstnavateli bezodkladně nahlásit a poté je zapsat do formuláře Prohlášení.

Nemá-li zaměstnanec jiné příjmy než ze zaměstnání od jediného zaměstnavatele (s ním může mít uzavřeno i více pracovněprávních vztahů), pak tohoto může požádat o provedení ročního zúčtování záloh na daň prostřednictvím formuláře Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. Formulář je dostupný na stránkách finanční správy.

Zúčtování daně u více zaměstnavatelů

Zaměstnanec může o zúčtování daně požádat i v případě, že vystřídal více zaměstnavatelů za zdaňovací období a jednotlivé pracovní poměry na sebe navazovaly. Od bývalých zaměstnavatelů dostane pro tyto účely Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti. Toto předá jako podklad pro roční zúčtování daně poslednímu zaměstnavateli.

Další slevy na dani

Prostřednictvím formuláře žádosti může zaměstnanec uplatnit i další slevy na dani či snížení daňového základu, které není možné provádět v měsíčním zpracování mzdy. Jedná se například o slevy na manžela či manželku (pokud jejich roční příjmy nepřesáhnou 68 000 Kč – zaměstnavateli dokládá čestné prohlášení druhého z manželů) či slevu za umístění dítěte v předškolním zařízení. Potvrzení vystavují na žádost jednotlivé školky.

Daňový základ si pak zaměstnanec může snížit prostřednictvím tzv. nezdanitelných částí základu daně, mezi které patří:

  • Poskytnuté dary (za ty je považované také bezplatné dárcovství krve a krevní plazmy) – dokládá se potvrzením
  • Úroky z úvěru na financování bytových potřeb – dokládá se potvrzením o uhrazených úrocích, v Žádosti se uvede místo bytové potřeby a prohlášení, že je využívaná způsobem, který vyžaduje zákon
  • Penzijní připojištění – dokládá se potvrzením od pojišťovny
  • Soukromé životní pojištění – dokládá se potvrzením od pojišťovny

Kam se žádostí?

Všechny podklady spolu s podepsanou žádosti odevzdá zaměstnanec zaměstnavateli do 15.2. Zaměstnavatel pak roční zúčtování provede nejpozději v březnové mzdě zaměstnance.

Pokud má zaměstnanec příjmy od více zaměstnavatelů současně nebo více druhů příjmů (z podnikání, pronájmu, kapitálového majetku či jiné příjmy), pak nemá možnost požádat zaměstnavatele o roční zúčtování daně. Vznikne mu povinnost podat daňové přiznání a svou daňovou povinnost vůči FÚ vypořádá sám. Od zaměstnavatele si vyžádá Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, které bude podkladem pro výpočet daně a také povinnou přílohou daňového přiznání.

Závěr

Pro úplnost je ještě třeba dodat, že vedle listinné podoby lze oba formuláře vyplnit také v interaktivních pdf tiskopisech (Žádost zde a Prohlášení zde) a opatřit uznávaným elektronickým podpisem, pokud jím zaměstnanec disponuje. Další možnou formou předkládaných dokumentů je pak zaslání prostřednictvím datové schránky zaměstnance.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *