Ministerstvo práce a sociálních věcí vyhlásilo pro rok 2024 nové hodnoty stravného, průměrnou cenu pohonných hmot i sazby základní náhrady za používání vozidel. Od 1.1.2024 jsou účinné daňové změny, které se týkají stravování zaměstnanců, schválené v rámci tzv. Konsolidačního balíčku. Bude tedy užitečné upozornit na změny týkající se zaměstnanců i zaměstnavatelů…
Zákon o daních z příjmů nadále připouští tři formy příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců. Zahrnuje je však do jednotného pojmu Příspěvek na stravování.
Obecně k právní úpravě stravování zaměstnanců
Zákoník práce ukládá zaměstnavateli povinnost umožnit zaměstnancům stravování
Zákon o daních z příjmů definuje tři formy poskytování stravování:
- Zajištění stravování ve vlastním stravovacím zařízení
- Zajištění stravování prostřednictvím jiných subjektů (forma stravenek, stravenkových karet či „peněženek“)
- Peněžitý příspěvek na stravování
První dvě formy jsou tedy poskytované jako nepeněžní plnění zaměstnavatele, třetí pak jako plnění v podobě peněz.
Starý režim platný do konce roku 2023
Do konce roku 2023 platil odlišný režim pro nepeněžní a peněžní plnění. U obou forem bylo třeba hlídat limit pro správné daňové vyhodnocení na straně zaměstnavatele. Obecně je tento limit zákonem stanovený jako 70 % horní hranice stravného při tuzemské pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin (pro rok 2023 částka 153 Kč, pro rok 2024 částka 166 Kč).
55 % nákladů takto vynaložených na stravování nebo stravenky byla pro zaměstnavatele daňově účinným nákladem (snižoval daňový základ). Zbývajících 45 % neměly vliv na daňový základ zaměstnavatele. V rámci daňové optimalizace společnosti často tyto náklady eliminovaly tak, že 45 % hodnoty stravování či stravenek srážely zaměstnancům ze mzdy. Na straně zaměstnance byla tato forma benefitu vždy osvobozená od daně, bez ohledu na hodnotu poskytnutého stravování. To vedlo např. k poskytování tzv. „manažerských stravenek“. Jejich hodnota se mnohdy pohybovala v částkách stovek až tisíců korun a pro zaměstnance představovala formu čisté mzdy. Ačkoliv byly tyto náklady pro společnosti z velké částí daňově neúčinné, přesto se jejich poskytování vyplatilo ve srovnání s poskytováním běžné mzdy.
Od roku 2021 přibyla další forma poskytování stravování. Tím byl peněžitý příspěvek na stravování, který překonal požadavek daňové legislativy na nepeněžní formu příspěvku. Cílem tohoto ústupku byla především podpora malých zaměstnavatelů, které administrativa spojená s poskytováním stravenek zbytečně zatěžovala.
Co se od 1.1.2024 mění?
Zákon o daních z příjmů nadále připouští výše popsané tři formy příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců. Zahrnuje je však do jednotného pojmu „příspěvek na stravování“
. Jejich daňový režim byl tedy sjednocený:- Jakékoli poskytnutí příspěvku na stravování do limitu daného zákonem o daních z příjmů je u zaměstnance osvobozeno od daně a u zaměstnavatele je daňově účinným nákladem (režim roku 2023 se pro rok 2024 fakticky nezměnil).
- Jakékoli poskytnutí příspěvku na stravování nad limit daný zákonem o daních z příjmů bude u zaměstnance posuzováno jako zdanitelný příjem ze závislé činnosti (analogie běžné mzdy s odvodem daně i pojistného). Pro zaměstnavatel však nově bude daňově účinným nákladem (stejně jako je běžná mzda).
Příklad vyčíslení příspěvku na stravování zaměstnanců optimálního pro rok 2024
horní hranice stravného při tuzemské pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin | 166,00 Kč |
70 % limit (daňově optimální) = čistá mzda pro zaměstnance | 116,20 Kč |
čistá mzda pro zaměstnance v měsíci s 20 odpracovanými dny | 2 324,00 Kč |
hrubá mzda odpovídající benefitu (nezohledňuje daňové slevy) | 3 167,00 Kč |
celkové náklady zaměstnavatele na hrubou mzdu | 4 237,45 Kč |
úspora zaměstnavatele při poskytnutí příspěvku | 1 913,45 Kč |
Nakonec ještě shrnutí podmínek
Nakonec ještě shrnutí podmínek pro dosažení daňové optimalizace příspěvku na stravování:
- Právo na příspěvek zaměstnance zakotvený v pracovní smlouvě, kolektivní smlouvě nebo dáno vnitřním předpisem zaměstnavatele (při nesplnění podmínky nejsou pro zaměstnavatele náklady daňově účinné)
- Zaměstnanec odpracoval alespoň 3 hodiny
- Při odpracování 11 hodin v jedné směně vzniká nárok na další příspěvek
- Zaměstnanec se neúčastní pracovní cesty, která by byla delší než 5 hodin
- Denní příspěvek poskytnutý nejvýše v hodnotě 116,20 Kč
- Forma příspěvku není pro jeho daňové posouzení důležitá